Redx888 Headline Animator

Redx888

Thursday, January 14, 2010

Rahsia Jari!

Pernahkah anda ,buang masa dengan menilik nasib atau tapak tapak tangan? Atau adakah anda seorang yang terlalu percayakan tilikan yang ada kalanya lebih banyak dibuat secara penekaan oleh tukang-tukang nujum yang “pintar” meramal nasib orang tetapi gagal melihat masa depan sendiri.

Baiklah, mungkin elok rasanya kalau kita cuba pula meramal jari-jari tangan kita atau kawan-kawan yang berminat.

Lelaki yang bekerja dibidang yang dikenali sebagai “sains sukar”, iaitu matematik dan tulen (fizik dan sebagainya), biasanya mempunyai tangan yang berlainan daripada populasi lelaki biasa. Terutama sekali, mereka mempunyai jari telunjuk yang lebih panjang atau sama panjang dengan jari manis. Bagi kebanyakkan lelaki pula, jari manis adalah lebih panjang daripada jari telunjuk mereka.

Patern yang sama turut ditunjukkan di kalangan pengaturcara komputer yang mana kadar jari mempunyai kaitan dengan markah ujian.

Manakala bagi kebanyakkan kita, mempunyai pengalaman merenung nasib berdasarkan garisan di tapak tangan. Bagaimana pun, tak ramai yang memberikan perhatian yang lebih kepada panjang sebenar jari-jari tangan kita.

Telah pun diketahui, selama berkurun-kurun tangan lelaki dan wanita agak berbeza, terutama sekali dengan panjang jari-masing-masing. secara putara, kaum lelaki mempunyai jari manis yang lebih panjang manakala kaum wanita pula mempunyai jari telunjuk dan jari manis yang sama panjang.

Kadar panjang jari telunjuk setiap individu dengan jari manis mereka agak tetap pada sepanjang hidup dan ia telah wujud semenjak berada di dalam kandungan ibu.

Perkembangan panjang jari amat dipengaruhi oleh tahap beberapa jenis hormon. Setiap satu jari dipengaruhi oleh hormon-hormon yang berlainan.

Perkembangan jari telunjuk adalah amat sensitif kepada tahap estrogen manakala perkembangan jari manis pula amat sensitif kepada tahap testosteron. Semenjak kebelakangan ini, para pengkaji mendapati kadar antara panjang jari-jari tersebut bertindak sebagai penunjuk kepada tahap relatif hormon-hormon itu sewaktu mengandung.

Bagi kaum lelaki, jari telunjuk yang panjang (kadar estrogen lebih tinggi berbanding tostesteron) menunjukkan bakat istimewa yang ada padanya dan membantunya dalam melakukan matematik dan sains. Jari manis yang panjang pula mengaitkan seseorang itu dengan skil sosiol dan komunikasi.

Lelaki yang mempunyai jari telunjuk yang lebih panjang mempunyai anak yang sedikit, menghidap risiko tinggi penyakit jantung dan mempunyai sanak saudara yang menghidap dyslexia (penyakit sukar membaca).

Lelaki yang mempunyai jari manis yang panjang pula mempunyai sikap pendesak dan agresif, menggemari muzik, subur dan seandainya dia adalah anak lelaki paling muda, dia amat cenderung kepada homoseksual. Jari manis yang panjang juga merupakan petunjuk wujudnya autisme atau Sindrom Asperger.

Kadar panjang jari bagi wanitaturut menunjukkan beberapa perkara. Wanita yang mempunyai jari telunjuk yang sama panjang atau lebih panjang berbanding jari manis, merupakan seorang yang subur tetapi mereka turut terdedah kepada risiko barah payu dara.

Wanita yang mempunyai jari manis lebih panjang biasanya seorang yang gemar mendesak dan bersikap agresif. Mereka turut mempunyai kecenderungan terhadap lesbian.

Seandainya kaum lelaki yang memiliki jari telunjuk yang sama panjang dengan jari manis (memiliki kadar estrogen dan testoren yang sama dengan wanita) merupakan “calon” terbaik untuk sains tulen, mengapakah terdapat lebih ramai saintis dan ahli matematik wanita?

Jawapannya ialah kerana perbezaan biologikal dan prejudis sosiol. Berdasarkan satu pemerhatian, wanita yang menceburi diri di dalam sains sosiol biasanya mempunyai jari manis yang lebih panjang. Sekaligus, mereka mempunyai kadar hormon yang hampir sama dengan rakan-rakan lelaki mereka.

p/s: jari telunjuk saya lebih panjang dari jari manis

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails